Gezonde Havermout Koekjes

Havermout koekjesDit is zo’n makkelijk en gezond koekjes recept! De basis bestaat uit maar twee ingrediënten waar je aan toe kan voegen wat je lekker vindt. Ik maak ze meestal met gedroogde cranberry’s, maar het kan ook met bijvoorbeeld gehakte noten of rozijnen. De koekjes zijn in 30 minuten klaar, ideaal dus als je ‘s avonds snel zin hebt in iets zoets. Lekker, gezond, snel, makkelijk en zonder schuldgevoel…

De basis voor deze koekjes is havermout en banaan. Dit maakt ze natuurlijk zoet (zonder suiker toe te voegen), maar daardoor is de textuur anders dan de koekjes die je gewend bent uit de supermarkt. Ze zijn wat ‘taaier’, als je het zo kan noemen. Bedenk alleen dat dit dus is omdat het gezonde koekjes zijn! Zonder allerlei troep die eraan toegevoegd wordt om ze wekenlang knapperig te houden.. Je kan deze koekjes dan ook het beste gelijk opeten, anders worden ze snel taai. Daarom maak ik er altijd maar een paar tegelijk.  Als de koekjes een paar minuten hebben afgekoeld, maar nog wel warm zijn, smaken ze het lekkerst!

Ingrediënten (voor 4-6 koekjes)

  • 100 gram havermout
  • een halve banaan (hoe rijper, hoe zoeter)
  • 3 eetlepels gedroogde cranberry’s

Verwarm de oven voor op 175 graden. Doe de havermout in een kom en prak de halve banaan erdoor. Zorg dat alles goed mengt en dat je geen klontjes overhoudt. Als je de substantie te droog vindt kan je meer banaan toevoegen. Voeg daarna de cranberry’s toe. Neem een bakplaat en leg hier een stuk bakpapier op. Schep met een lepel het mengsel op de plaat. Druk het met de lepel in de vorm van een koekje. Meestal maak ik vier wat grotere koekjes. Schuif de plaat in de oven en bak ze ongeveer 20 minuten tot ze een beetje bruin kleuren. Enjoy!

Leave a Reply