De sleutel tot veilig zonnen

Zonnen

 

 

 

 

 

 

Het antwoord hierop lijkt me altijd heel simpel: goed smeren! Maar toch zie ik na een paar zonnige dagen (zoals na dit weekend) toch weer overal knalrode ruggen, benen en armen. Dit is niet alleen heel pijnlijk, maar het is ook nog eens heel dom. Je beschadigt je huid, stimuleert vroegtijdige huidveroudering en je verhoogt zo de kans op huidkanker. Wees dus zuinig op je mooie huid en ga verantwoord om met zonnen. Want bedenk: een bruin tintje is inderdaad heel mooi, maar knalrood is nooit sexy!

Huidtype

Ieder huidtype heeft zijn eigen bescherming nodig. Meestal heb je wel een idee wat voor soort huid je hebt, maar hier kan je een huidtypetest doen om het zeker te weten. Zo heb ik huidtype 2. Ik heb dus een lichte huid met lichte ogen, verbrand snel en word ook moeilijk bruin. Daarom gebruik ik een hoge factor. Bij mijn huidtype wordt factor 15+ aangeraden, maar ik begin altijd met factor 30 als mijn huid nog aan de zon moet wennen. Als ik een beetje bruin word blijf ik smeren met factor 20. Omdat mijn huid erg gevoelig is, gebruik ik voor mijn gezicht en hals weer een aparte crème die daar speciaal voor bedoeld is. Het mooie is dat dit echt niet duur hoeft te zijn. Elke drogisterij heeft wel een huismerk zonnebrand en die zijn ook gewoon goed.

Fabels

Er bestaan veel misverstanden over wat nu wel en niet goed is als het om zonnen gaat. Hieronder staan de belangrijkste op een rijtje.

1. Van smeren met een hoge factor word ik niet bruin.

Dit is echt totale onzin. Hoeveel pigment je huid aanmaakt is genetisch bepaald. Iemand met een huid zoals ik zal gewoon nooit chocoladebruin worden, dus accepteer dit nu maar gewoon. Smeer gewoon met een factor die bij je huidtype past.

2. Een zelfbruiner biedt ook bescherming.

Van zelfbruinende producten word je niet echt bruin, het geeft het opperste laagje van je huid alleen een kleurtje. Dit verdwijnt ook weer doordat je huid vernieuwt. Met het verkleuren van je huid door de zon treedt er ook een kleine verdikking van de huid op. Juist dit beschermt licht tegen UV-stralen, niet de bruine kleur. Zelfbruinende producten bevatten ook geen SPF (Sun Protection Factor), tenzij dit op de verpakking staat aangegeven.

3. Vooraf een zonnebank kuur om bruiner te worden, voorkomt verbranding.

Ook als je al een beetje bruin bent, ben je niet beter beschermd tegen de zon. De extra bescherming tegen UV-stralen die het pigment in je huid geeft is namelijk nihil. Ook als je al een tintje hebt moet je blijven smeren met een voor jou geschikte factor.

4. Veel wortelen eten helpt bij veilig zonnen want het heeft een beschermende werking.

Door de caroteen die in wortelen zit kan je huid licht verkleuren als je hier veel van eet. Het is alleen onzin dat dit bescherming biedt tegen UV-stralen. Net als bij zelfbruiners biedt alleen een kleurtje op je huid namelijk geen bescherming.

5. Bij bewolking hoef ik niet te smeren.

Op een zwaar bewolkte dag komen er inderdaad nauwelijks UV-stralen door de wolken. Maar in de zomer zijn er veel halfbewolkte dagen waarbij de zon vaak door de wolken breekt. Ook varieert de dikte van het wolkendek nogal en daarmee ook de zonnekracht. In de zomer is het op bewolkte dagen dus ook verstandig om goed te smeren.

6.  Als ik onder een parasol zit, zit ik veilig.

Natuurlijk filtert een parasol een deel van de UV-stralen, maar lang niet alle. Ook kunnen de stralen weerkaatst worden door bijvoorbeeld muren of het zand en het water als je op het strand zit. Smeer je dus ook onder de parasol in.

7. In de schaduw kun je niet verbranden.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor als je in de schaduw zit. Hier bereiken de meeste UV-stralen je niet, maar ze kunnen wel volop weerkaatst worden. Smeer je op een zonnige dag dus ook goed in als je in de schaduw zit.

8. Ik heb een donkere huid dus ik hoef me niet in te smeren.

Natuurlijk is het zo dat je met een donkere huid van nature een betere bescherming hebt tegen de zon. Je zal dan ook niet snel verbranden. Toch is het niet zo dat de zon dan geen schadelijk effect heeft op de huid. Zo kan de zon bij een donkere huid ook voor vroegtijdige huidveroudering zorgen en heb je zonder bescherming ook gewoon kans op huidkanker. Bij een donkere huid is een huidafwijking ook nog eens moeilijker te zien. Dus ook met een donkere huid gewoon goed smeren!

9. De gewone zon is gevaarlijker dan de zonnebank want daar worden de stralen gefilterd.

Dit is echt niet waar. De UV-stralen van de zonnebank zijn zo goed als hetzelfde als die van de echte zon. Ze zijn dan ook even schadelijk. Pas ook op met de hoeveelheid UV-stralen waaraan je je huid blootstelt. Als je eerst naar het strand gaat en dan ‘s avonds nog onder de zonnebank, is dit zeer slecht voor je huid natuurlijk.

De regels voor verantwoord zonnen

Naast goed smeren met een voor jou geschikte factor zijn er nog enkele regels om verantwoord met de zomerzon om te gaan.

1. Geniet van de zon! Maar overdrijf niet en ga niet de hele dag in de zon zitten.
2. Vergeet niet je hoofd, nek, oren en ogen te beschermen. Een heel goed excuus dus om een mooie zonnehoed en gave zonnebril te kopen!
3. Let op dat je je regelmatig opnieuw insmeert, het liefst elke twee uur. Doe dit vaker als je veel zweet of na het zwemmen.
4. Blijf zoveel mogelijk uit de zon tussen 12.00 uur en 15.00 uur. Zoek dan de schaduw op.
5. Laat je huid rustig wennen aan de zon en houdt daarbij rekening met je huidtype.
6. Koop elk jaar nieuwe zonnebrandcrème. Als zonnebrand ouder wordt of veel in de zon heeft gelegen gaat de kwaliteit achteruit en wordt de factor lager.
7. Wees extra voorzichtig met zonnen als je onder de 18 bent. Je huid is dan nog in ontwikkeling en daarom extra kwetsbaar.
8. Als je onder de zonnebank gaat volg dan altijd de bijgeleverde instructies op, gebruik een daarvoor geschikte zonnebrandcrème en een speciale zonnebril. Ook moet je hiervoor minstens 18 zijn om schade aan je huid te voorkomen.
9. Ga uit de zon als je huid verbrandt of als je een allergische reactie hebt (uitslag met rode bultjes en blaasjes). Als de uitslag blijft, ga dan langs bij je huisarts.

Als je op vakantie gaat is de zonnekracht daar vaak anders dan in Nederland. Hier kan je een zonadvies op maat krijgen voor jouw huidtype voor je vakantiebestemming.

4 thoughts on “De sleutel tot veilig zonnen

  1. Fijn dat je hier over schrijft. Ik las gister op nu.nl dat mannen vrouwen aantrekkelijk vinden als ze bruin zijn door het eten van wortelen e.d. en een normale blootstelling aan de zon hebben, dan mensen die gaan bakken 😛

  2. word je zo dan zo bruin van wortels eten? nog nooit van gehoord

  3. Handig artikel! Ik weet het meeste al, ik vind dit ook belangrijk! Ik ben namelijk in de zomer 3 weken op het water (dan bruin je sneller) en dan wil ik niet verbranden!

Leave a Reply